Volt egyszer egy MiG-23 Flogger század
 
 Az információkért hála és köszönet:
Gere Karcsinak, Balogh Atikának és Papp Levinek!
 
A Sámán műszaki század
 
 
A Sámán hajózók
A század élt: 1979-1997
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
01
0390217152
1979.05.27.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Kozák László
Hoffmann Ferenc
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
1988.07.06. Bulgária
817ó 40p / 1198
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Zamárdi
1712ó 17p / 2575
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.11.21
87ó 43p / 3év
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
02
0390217153
1979.05.30.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Herédi János
Nemes Attila
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
1988.07.06.
805ó 28p / 1193
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Dunavarsány
1706ó 17p / 2572
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.11.21
93ó 43p / 3év
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
03
390217154
1979.06.11.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Schmidt Vilmos
Váczi Lajos
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
1988.11.28. Bulgária
805ó 50p / 1197
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Dunavarsány
1681ó 24p / 2523
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.12.04.
118ó 36p / 3év
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
04
0390217160
1979.06.19.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Lentsch Ottó
Simon Sándor
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
1988.11.28. Bulgária
Nincs adat
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Megsemmisült
1069ó 56p / 1565
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1990.09.16.
430ó 04p / 6év
 
 A repülőgép 1990. 09. 16.-án Pápán, bemutató repülés közben a földnek csapódott és megsemmisült. A repülőgép vezetője, Soproni Károly őrnagy nem tudott katapultálni.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
05
0390217161
1979.08.30.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Németh Vilmos
Ecsédi János
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
Nem volt
Nem volt javítás
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Megsemmisült
528ó 47p / 707
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1985.03.21.
971ó 13p / 11év
 
 A repülőgép 1985. 03. 21.-én bemutató kötelék kísérőjeként Csömör település mellett elvesztette a jobb oldali stabilizátorát, lezuhant és megsemmisült. A repülőgép vezetője, Störk József százados sikeresen katapultált.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
06
03902117165
1979.07.02.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Kispéter István
Nemes Gyula
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
Bulgária
Nincs adat
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Szolnok
1677ó 24p / 2536
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.12.04.
122ó 36p / 3év
 
 A repülőgép ma a szolnoki Repülőgép Múzeumban tekinthető meg.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
07
0390217166
1979.07.17.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Sütő Sándor
Ács Jenő
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
1990.06.08. Bulgária
Nincs adat
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Kecel
1499ó 59p / 2241
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.05.02.
00ó 01p / 0év
 
 A MiG-23-asok közül először ez a gép fejezte be hivatalosan légi pályafutását. Buczkó Imre ezredes, ezredparancsnok repült vele utoljára. A repülőgép ma a keceli Pintér Haditechnikai Múzeumban tekinthető meg.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
08
390217169
1979.07.19.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Sipos Lajos
Magasdi György
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
1990.06.08. Bulgária
990ó 48p / 1436
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Pápa
1462ó 12p / 2197
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1995.02.23.
37ó 48p / 1év
 
 A MiG-23-asok közül először ez a gép fejezte be nem hivatalosan, légi pályafutását. Cseporán Mihály őrnagy repült vele utoljára. Miután megkapta a 01-es gép hajtóművét, három berepülésen próbálkoztak a hajtóművesek beszabályozni a hajtóművét. Nem sikerült, utánégető üzemmódon állandóan magas volt a hajtómű gázhője.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
09
0390217170
1979.07.26.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Szőke Sándor
Szőke Sándor
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
Nem volt
Nem volt javítás
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Megsemmisült
836ó 03p / 1212
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1990.04.20.
663ó 57p / 6év
 
A repülőgép 1990. 04. 20.-án Ajka fölött - már a hazafelé vezető irányon - statikusan feltöltődött felhőn repült keresztül. Villámcsapás következtében a gépnek leállt a hajtóműve. Mivel a hajtómű újraindításához szükséges minimális 3000 méter alatt volt a gép, nem maradt más lehetősége Cseporán Mihály századosnak, mint a katapultálás. Kivezette az akkor már csöndben zuhanó gépet Ajka felől és sikeresen katapultált. A repülőgép a földnek csapódott és megsemmisült.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
10
390217171
1979.08.10.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Szűcs László
Sütő József
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
1989.11.24. Bulgária
994ó 54p / 1366
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Kecskemét
1699ó 32p / 2557
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.12.03.
100ó 28p / 3év
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
11
390217172
1979.08.17.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Varga János
Molnár Gyula
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
1991.10.10. SZU
711ó 38p / 1047
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Nagyatád
1097ó 57p / 1645
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.12.04.
402ó 03p / 0év
 
1989. június 30-án leszállás közben, a betonon kigyulladt. Pilótája Soproni Károly volt. Mint utólag kiderült a gép hajtóművének égőtere hosszirányban kirepedt és ez okozta a tüzet. Neki köszönhetően csak a függőleges vezérsíkot kellett kicserélni. De erre éveket vártunk akkor, ugyanis a gép kiszállítása az oroszokhoz csak másfél év (!) múlva 1990 karácsonya előtt történt meg, vissza pedig valamikor 1993 (!) kora őszén jött. Visszaérkezése után az egyik legstabilabb gép lett. Mivel eredeti négyszínű orosz festéssel érkezett haza, eleinte egy kicsit furcsán néztünk rá.  A típusból, ez a repülőgép teljesítette az utolsó harci feladatot. A repülőgépvezető-fülkében Perjési Zoltán ült.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
12
0390217173
1979.08.23.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Cseh János
Róka László
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
Bulgária
Nincs adat
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Szolnok
1457ó 07p / 2216
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.08.23.
42ó 53p / 0év
 
A repülőgép ma Szolnokon a Főiskola Tanhangárjában van.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
14
A 1037925
1979.03.30.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Albrecht József
Szőke Sándor
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
Bulgária
Nincs adat
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Megsemmisült
1552ó 25p / 2942
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1995.09.13.
247ó 35p / 4év
 
 A repülőgép 1995.09.13.-án éjszakai kiképzési feladat végrehajtása közben a levegőben összeütközött a Taszárról felszálló, Katona István őrnagy által vezetett Szu-22-es típusú,
16-os oldalszámú repülőgéppel.
A MiG végzetes sérüléseivel elindult hazafelé, de a leszállás előtti utolsó fordulóból már nem tudtak kijönni. A pápai repülőtérhez közeledve átesett, a földbe csapódott és megsemmisült. A két fiatal pilótának esélye sem volt a katapultálásra. Katovics Balázs százados és Mizsei Mihály százados elhunyt.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
15
A 1037926
1979.03.30.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Szabó József
Kuti Sándor
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
1989.07.27. Bulgária
907ó 20p / 1708
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Szolnok
1605ó 08p / 3009
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.12.17.
194ó 52p / 3év
 
A MiG-23-as típus előre nem tervezett, utolsó felszállását ez a repülőgép végezte. Nagyon rossz idő volt, tisztán látszott, hogy aznap műszaki nyár lesz. A repülőgép azonban felszállt időjárást deríteni. A repülés elmaradt, mint ahogy sajnos a típus további repülése is. Az utolsó MiG-23-as felszállást teljesítette: Cseporán Mihály alezredes és Endrész János őrnagy.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
16
A 1038123
1981.04.07.

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Balogh Attila
Balogh Sándor
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
Nincs adat
Nincs adat
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Megsemmisült
804ó 39p / 1405
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1990.01.26.
695ó 21p / 6év
 
 1990. 01. 26.-án vizsgafeladatra szállt fel Reinhardt Róbert százados, ellenőrzője Bakó Ferenc ezredes volt. A százados akkor fejezte be az átképzését a MiG-21-es típusról. A repülés 5. percében a repülőgép jele eltűnt a földi lokátorokról. Nem sokkal később érkezett a telefon az irányítótoronyba, hogy Beled település mellett a földnek csapódott és megsemmisült a repülőgép. A két pilóta nem tudott katapultálni.
 
 
 
Oldalszám
Gyári szám
Gyártási idő
20
19015091
1981

 

Első mechanikus
Utolsó mechanikus
Kovács Attila
Varga Zoltán
Ipari javítás
Ipari javításig repült idő / leszállás
Nincs adat
Nincs adat
Tárolás helye
Összes üzemidő / leszállás
Kecel
1688ó 14p / 3304
Utolsó repülés
Ki nem repült üzemidő
1996.10.01.
111ó 46p / 0év
 
A 16-os UB pótlására kaptuk az oroszoktól a gépet. Sármellékről érkezett Pápára, 72-es oldalszámmal és orosz festéssel, ezután kapott magyar felségjelet és 20-as oldalszámot. A gép ma a keceli Pintér Haditechnikai Múzeumban tekinthető meg.